Στην παλη για την αντιμονοπωλιακη συσπειρωση των αυτοαπασχολουμενων

Στην παλη για την αντιμονοπωλιακη συσπειρωση των αυτοαπασχολουμενων
Συλλογικά, μαχητικά για την ανασύνταξη του συνδικαλιστικού κινήματος των ΕΒΕ

Τετάρτη 17 Ιουνίου 2015

ΠΟΛ: Υπόμνημα για το φορολογικό προς τον υπουργό και τους αναπληρωτές υπουργούς Οικονομικών




Υπόμνημα για το φορολογικό και τις θέσεις της, κοινοποίησε προς τους υπουργούς Γ. Βαρουφάκη, Νάντια Βαλαβάνη και Δημήτρη Μάρδα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Λογιστών.
Στο υπόμνημά της η ΠΟΛ δηλώνει την πλήρη αντίθεσή της για άλλη μια φορά με την όλο και αυξανόμενη φοροαφαίμαξη στην οποία υποβάλλεται το σύνολο των εργαζομένων και λαϊκών στρωμάτων, με τη συνεχιζόμενη αντιλαϊκή, άμεση και έμμεση, φορολογία. Ο αντιλαϊκός χαρακτήρας του φορολογικού συστήματος δεν άλλαξε, ενώ δρομολογούνται νέα μέτρα, παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.
«Δηλώνουμε ότι θα παλέψουμε με άλλα σωματεία και φορείς για την πλήρη κατάργηση του ληστρικού Ν.4172, καθώς και όλων των άλλων αντιλαϊκών νόμων, που από τη μια υφαρπάζουν το πενιχρό εισόδημα του μισθωτού, του συνταξιούχου, του αυτοαπασχολούμενου και φτωχού αγρότη, και από την άλλη προσφέρουν φορολογική ασυλία σε μεγάλη μερίδα επιχειρηματικών ομίλων, μέσω της διατήρησης και ενίσχυσης των φοροαπαλλαγών και των διαφόρων "αναπτυξιακών κινήτρων".
Με δηλωμένη λοιπόν την αντίθεσή μας στο σύνολο του ληστρικού φορολογικού οπλοστασίου των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά και της σημερινής που, σε συνδυασμό με άλλα μέτρα σε βάρος του λαού (κατάργηση Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, Ασφαλιστικό, Ιδιωτικοποιήσεις στην Υγεία, Παιδεία), επιχειρεί να ξεπεράσει το κεφάλαιο την κρίση με τις λιγότερες δυνατόν απώλειες, θέλουμε να κάνουμε κάποιες επισημάνσεις για ειδικότερα ζητήματα που πλήττουν και επιβαρύνουν αβάσταχτα πλέον το λαϊκό εισόδημα.
Σχετικά με τους ανέργους
Με βάση το άρθρο 34 του ΚΦΕ παρ. 1 (περ. δ), η διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματος, η οποία προστίθεται στο φορολογητέο εισόδημα, φορολογείται σύμφωνα με την κλίμακα της παραγράφου 1 του άρθρου 15, εφόσον ο φορολογούμενος είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) το κρινόμενο φορολογικό έτος.
Κατά την υποβολή των δηλώσεων έχει παρατηρηθεί πολλές φορές πρόβλημα στο σύστημα, σε σχέση με τα κριτήρια με τα οποία αναγνωρίζεται φορολογικά κάποιος ως άνεργος, προκειμένου να φορολογηθεί με βάση την κλίμακα των μισθωτών - συνταξιούχων, όπως π.χ. εάν είναι εγγεγραμμένος όλο το 2014 ή κάποιο μικρότερο διάστημα.
Να λυθεί άμεσα το ζήτημα, και να ενημερωθεί το Taxis με τα ορθά στοιχεία των ανέργων από τα μητρώα του ΟΑΕΔ.
Σχετικά με το επίδομα ανεργίας
Το επίδομα ανεργίας που καταβάλλει ο ΟΑΕΔ στους ανέργους, απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος, με την προϋπόθεση το άθροισμα των λοιπών εισοδημάτων να μην υπερβαίνει ετησίως τις 10.000 ευρώ. Σε αντίθετη περίπτωση φορολογείται.
Έτσι λοιπόν, εάν άνεργος έχει λοιπά εισοδήματα πραγματικά ή τεκμαρτά, που υπερβαίνουν το ποσό των 10.000 ευρώ, π.χ. 10.010 ευρώ, θα φορολογηθεί για το συνολικό του εισόδημα, και επομένως και για το επίδομα ανεργίας.
Επίσης εάν τα εισοδήματά του υπερβούν το ποσό των 12.000 ευρώ, θα κληθεί να καταβάλει εισφορά αλληλεγγύης για το σύνολο των εισοδημάτων του (συνυπολογίζοντας και το επίδομα ανεργίας).
Να διατηρηθεί το αφορολόγητο του επιδόματος ανεργίας, τουλάχιστον για ανέργους που έχουν λοιπά εισοδήματα (πραγματικά - τεκμαρτά) που δεν υπερβαίνουν το ποσό των 20.000 ευρώ (οικογενειακό 40.000 ευρώ και 5.000 ευρώ για κάθε παιδί).
Σχετικά με το κοινωνικό μέρισμα
Ενώ το κοινωνικό μέρισμα είχε δοθεί ως "ψίχουλο" για την αντιμετώπιση υποτίθεται της ακραίας φτώχειας, και περιγραφόταν "ως αφορολόγητο, ότι δεν υπόκειται σε καμία κράτηση, είναι ακατάσχετο, δεν συμψηφίζεται με χρέη κτλ", στις φετινές δηλώσεις υπάγεται στα αφορολόγητα εισοδήματα, δίχως όμως να εξαιρείται από την καταβολή της εισφοράς "αλληλεγγύης".
Έτσι εάν κάποιος βρίσκεται "κοντά" στο όριο των 12.000 ευρώ, και του προστεθεί στα εισοδήματα το κοινωνικό μέρισμα με αποτέλεσμα να υπερβεί το ποσό των 12.000 ευρώ, θα κληθεί να καταβάλει εισφορά αλληλεγγύης για το σύνολο των εισοδημάτων του.
Σχετικά με τους μισθωτούς - συνταξιούχους
Ενώ η κυβέρνηση τόνιζε προεκλογικά την επαναφορά του αφορολόγητου ορίου στα 12.000 ευρώ, δεν προχώρησε σε σχετική τροπολογία του φορολογικού νόμου. Αντίθετα διατηρεί και την κατάργηση της έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα, όλων εκείνων των δαπανών που τα προηγούμενα χρόνια αναγνωρίζονταν φορολογικά και μείωναν το φορολογητέο εισόδημα ή τον φόρο, όπως είναι οι τόκοι στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας, τα ενοίκια κύριας κατοικίας, τα ενοίκια παιδιών που σπουδάζουν, τα δίδακτρα φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων μαθημάτων κλπ, τις δαπάνες δηλαδή που αφορούν και καλύπτουν βασικές ανάγκες της λαϊκής οικογένειας.
Να αυξηθεί το αφορολόγητο όριο, και να αναγνωριστεί φορολογικά το δικαίωμα έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα ή τον φόρο όλων εκείνων των δαπανών που καλύπτουν βασικές λαϊκές ανάγκες.
Σχετικά με τις ανείσπρακτες αποδοχές προηγούμενων ετών
Με το άρθρο 8 παρ. 4, του ν. 4172/2013 του ΚΦΕ ορίζεται ως χρόνος κτήσης του εισοδήματος, και επομένως ως έτος φορολόγησης, ο χρόνος που ο δικαιούχος απέκτησε το δικαίωμα είσπραξής του. Στην περίπτωση όμως των ανείσπρακτων δεδουλευμένων αποδοχών από μισθούς και συντάξεις που εισπράττονται σε έτος μεταγενέστερο από αυτό που αποκτήθηκε το δικαίωμα είσπραξης, ως χρόνος κτήσης αυτών των αποδοχών θεωρείται ο χρόνος που εισπράττονται, εφόσον αναγράφονται διακεκριμένα στην ετήσια βεβαίωση αποδοχών που χορηγείται στον δικαιούχο, το έτος που γεννήθηκε το δικαίωμα είσπραξή τους.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η μεγάλη φορολογική επιβάρυνση όσων τυχόν εισπράττουν οφειλόμενες αποδοχές προηγούμενων ετών. Αυτό συμβαίνει γιατί "χάνεται" το αφορολόγητο όριο κάθε φορολογικού έτους και αλλάζει "προς τα επάνω" ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος και ο συντελεστής εισφοράς αλληλεγγύης, ανάλογα με το ύψος των εισπραττόμενων αποδοχών.
Χιλιάδες είναι οι εργαζόμενοι που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, καθώς τα προηγούμενα χρόνια, 2012 και 2013, κατ' εφαρμογή των νόμων δήλωσαν τόσο τις εισπραττόμενες αποδοχές όσο και τις ανείσπρακτες, με διακριτό τρόπο. Έρχονται λοιπόν φέτος όσες από αυτές τις αποδοχές τις εισέπραξαν το 2014 να τις δηλώσουν.
Είναι επιτακτικό και αναγκαίο να υπάρξει τροποποίηση του άρθρου αυτού, ώστε ο φορολογούμενος να μπορεί να επιλέξει "το ευνοϊκότερο" για εκείνον φορολογικό καθεστώς, ανάμεσα στο έτος είσπραξης και στο έτος που ανάγονται οι αποδοχές. Σε περίπτωση που επιλέξει το δεύτερο, να μην του επιβάλλονται πρόστιμα (εκπρόθεσμης υποβολής κλπ).
Όπως επίσης πρέπει να διατηρείται το δικαίωμα μείωσης του φόρου στο ακέραιο, με την προσκόμιση των προβλεπόμενων αποδείξεων.
Σχετικά με το τέλος επιτηδεύματος
Να καταργηθεί, για μισθωτούς με μπλοκάκι και αυτοαπασχολούμενους, το τέλος επιτηδεύματός των 500 ευρώ.
Σχετικά με τον ΕΝΦΙΑ
Ένας ακόμη άδικος φόρος, συνέχεια του ΕΕΤΗΔΕ ΚΑΙ ΕΤΑ, που τσάκισε στην κυριολεξία τα ελάχιστα λαϊκά εισοδήματα. Φόρος, που ενώ προεκλογικά ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ διατυμπάνιζαν την κατάργησή του και την αντικατάστασή του με τον φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, σήμερα η κατάργησή του παραπέμπεται στο απώτερο μέλλον. Έτσι και φέτος, όχι μόνο θα ξαναφορολογηθεί η λαϊκή κατοικία, αλλά και κάποιοι εργαζόμενοι θα δουν αύξηση στον φόρο αυτό, αφού δεν έχει προβλεφθεί για το οικονομικό έτος 2015, η μείωση κατά 20% του ΕΝΦΙΑ που είχε χορηγηθεί αποκλειστικά για το οικονομικό έτος 2014, και αφορούσε κενές και μη ηλεκτροδοτούμενες αποπερατωμένες κατοικίες, μονοκατοικίες, διαμερίσματα και επαγγελματικές στέγες. Συνεπώς, εάν ένας εργαζόμενος κατέχει κενό σπίτι ή ξενοίκιαστο κατάστημα το οποίο δεν ηλεκτροδοτήθηκε καθ' όλη τη διάρκεια του 2014, θα δει φέτος να αυξάνεται ο φόρος που αναλογεί στο ακίνητο αυτό.
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ
  • Αφορολόγητο όριο στα 20.000 ευρώ, οικογενειακό στα 40.000 ευρώ και 5.000 ευρώ για κάθε παιδί για όλους τους μισθωτούς, αυτοαπασχολούμενους, αγρότες.
  • Αναδρομική κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος στο εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ.
  • Κατάργηση των έμμεσων φόρων, ΦΠΑ και ΕΦΚ, στο πετρέλαιο θέρμανσης και αγροτικής κίνησης, στα αγροτικά εφόδια, στα είδη διατροφής, εκπαίδευσης, Υγείας, και στα οικιακά τιμολόγια ενέργειας, ύδρευσης και τηλεπικοινωνίας.
  • Αναγνώριση των λογιστικών βιβλίων ως μοναδική πηγή προδιορισμού εισοδήματος, κατάργηση κάθε είδους αντικειμενικών κριτηρίων και "περαίωσης".
  • Αύξηση της φορολογίας των μεγάλων επιχειρήσεων στο 45% σε διανεμόμενα και αδιανέμητα κέρδη. Κατάργηση του ειδικού φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για τους εφοπλιστές.
  • Κατάργηση των νόμων 4172, 4174, 4223 και του νέου κώδικα δεοντολογίας.
  • Απαγόρευση διά νόμου κάθε πλειστηριασμού κύριας και δευτερεύουσας κατοικίας και αγροτικής εκμετάλλευσης, με σημερινά αντικειμενικά κριτήρια αξίας 300.000 ευρώ και μέχρι 150 τμ. για τη λαϊκή τετραμελή οικογένεια.
  • Ουσιαστική κατάργηση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου, και ουσιαστική λειτουργία του πόθεν έσχες που να καλύπτει:
  • Την αγορά ομολόγων και έντοκων γραμματίων.
  • Αγορά μετοχών.
  • Κεφάλαιο ίδρυσης και αύξηση κεφαλαίου ΑΕ και ΕΠΕ.
  • Καθορισμό κριτηρίων πολυτελούς διαβίωσης.
  • Όλες τις τραπεζικές καταθέσεις, τα δάνεια και τις οικονομικές συναλλαγές.
  • Διαρκή κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας και μέτρα περιορισμού της πολυνομοθεσία